HTML

Ez is megvolt

Hölgyeim és uraim, íme a hatszázhuszonnyolcezredik kultúrblog, "Ez is megvolt" címmel! Köldöknézés, magaskultúra, akadémikus jellegű filozofálgatás kizárt. Rövidebb-hosszabb leírása mindannak, amivel az amúgy roppant csekély szabadidőmet eltöltöm. Könyvek, filmek, sorozatok, zene.

Linkblog

ROVATOK

Tévészakácsok
Rob Rainford

Ralf Isau - Az évszázad összeesküvése

2008.06.29. 21:56 Before

Az évszázad összeesküvése tipikusan az a könyv, amit sose vettem volna meg magamnak, sőt valószínűleg a polcról se vettem volna le egy könyvesboltban. Finoman gagyisztikus kiállítása, villámos-gyűrűs borítója, nem túl bizalomgerjesztő. A fülszöveg alapján a tartalma érdekes, de annyira azért nem rántana be.
Barátoméktól kaptam születésnapomra, még tavaly januárban. Szándékosan tettem be ezt a borítót, ugyanis ezt, a második kötetet kaptam tőlük. Udvarias, bár nem kimondottan politikus alkat vagyok, így finoman próbáltam megtudakolni, mégis milyen indíttatásból vették meg nekem egy sorozat második kötetét. Erre némi zavart röhögcsélés volt a válasz, de azt mondták, hogy az eladó megnyugtatta őket, a könyv nagyon jó és külön is élvezhető. Ez azonban konkrét hazugság. Az évszázad összeesküvése ugyanis egy könyv, olyannyira, hogy egyszerűen fejezethatáron van vége az egyiknek és folytatódik a másik.
Szerencsére én mániákusan sorbanfogyasztó vagyok, talán még a Stan és Pan filmeket is sorban nézném,így hát eszembe se jutott beleolvasni. Aztán karácsony táján egy nagyobb könyvvásárlási őrület részeként megvettem a hiányzó köteteket. Legalább is azt hittem. Életem során nem egyszer szivattam már meg magam azzal, hogy 1-1 szót az első ránézésre félreolvastam, ami aztán kitörölhetetlenül benne maradt a fejemben. Egyszer egy amúgy hibátlan matekdolgozatom sikeredett hármasra pusztán azért, mert a helység szót makacsul hegységként olvastam. Így jártam most a tetralógiával, amikor a borítóra pillantottam, egyszerűen trilógia jött le és így is maradt, amíg a harmadik kötet végefelé nem jártam és kezdett gyanús lenni, hogy messzebb még a vége, mint azt a könyv hátralévő lapjai sejteni engedik.
Pedig már éppen nagyon élveztem az olvasást, a könyv ugyanis meglepően kellemes.

A történet pár mondatban összefoglalható. Adott egy gonosz összeesküvés, amit valamiféle földöntúli hatalom (sátán?) sző az emberiség ellen, az emberiség (vagy a földöntúli hatalom - isten?) pedig védekezésül életre hívja az "évszázadgyermeket". Az évszázadgyermek David Camden személyében születik meg 1900 január elsején és arra hivatott, hogy kereken száz évig tartó élete során megakadályozza a pirkadat kör gonosz tervét. Davidnek négy különleges képessége van, amik segítik a harc során, bár ezek távolról sem olyan szupererők, mint egy átlagos képregényhős esetében, mégis meglepően sokat ki lehet hozni belőlük. Egyrészt képes érzékelni és érzékeltetni az igazságot más emberekkel kapcsolatban, ezáltal nem sok minden maradhat titokban előtte, és a beszélgetőpartnerei is fogékonyak David igazságaira. Két képessége is kapcsolatos az idővel, egy pillanatlátnokság néven nevezett pár másodperces előrelátási képesség, illetve az idő egyfajta szelektív lelassítása. A negyedik, elsőre nem túl hasznosnak tűnő képesség a színek megváltoztatásának képessége, bármit bármilyen más színűre át tud változtatni, legalább is egy bizonyos időre. Hát, nem egy szupercsapat, de egy kis irói kreativitással igen komoly fegyvertárrá lesznek a regény folyamán.

A történet különlegessége (és szerintem magának a regény ötletének az alapja) egyfajta "man behind the curtain" típusú történelemábrázolás. Daviddel végigvonulunk a teljes huszadik századon, jelen vagyunk szinte minden komolyabb történelmi eseménynél. Ennek az oka roppant kézenfekvő, a pirkadat kör nem egy egyszerű terrorista csoport, hanem egy misztikus erővel felruházott társaság, akik a világ elpusztításának igen speciális módját választották: ki akarják irtani az emberiségből az értékeket, a szeretetet, a megbecsülést, lezülleszteni és szétzilálni a társadalmat. A kör tagjai 1-1 pecsétgyűrűt viselnek, összesen tizenkettőt, pontosabban 11 + 1 különlegeset, ami a csoport vezéréé, Lord Belialé. Ez utóbbi atyai hagyaték útján David birtokába kerül, a történet legelején ugyanis "előjátékként" látjuk, amint David későbbi apja tanúja lesz a gonosz tanácskozásnak, és ellopja az egyik gyűrűt. Ezáltal Lord Belial - az árnyéklord - szerencsére némileg nélkülözni kénytelen extended képességeit.
David számára igen korán egyértelművé válik, hogy gonosz erők törnek az ő és a családja életére, majd apja jegyzeteiből megismeri a nagyszabású összeesküvést: az évszázadtervet, illetve a gonoszok módszerét: a züllesztést és a manipulációt. Így válik a Titanic elsüllyedése, vagy az első világháborúhoz vezető események láncolata is a gonosz szándékos eszközévé, néha már (nem) kissé idegesítő módon. Az ördögi terv minduntalan be-becsatolása a világtörténelembe a negyedik kötet közepe táján éri el negatív csúcspontját, amikor David rájön, hogy az Ördögűző című film is valamelyik fő összesküvő direkt sugalmazására készült. Ennél a résznél azért anyáztam egyet.

Ralf Isau három komolyabb hibát követett el a regény megírása során. Egyrészt megpróbált egy mélyen morális történtet összehozni, ahol a főhős szelíden, erőszak nélkül próbálja legyőzni a gonoszt. Ez azonban nem - már csak a történet lényege miatt sem - működik igazán, hiába próbálja az összeeskövők (egyenkénti) leleplezésével, a nyilvánosság erejével megtörni a pirkadat kört, ezek nyilvánvalóan működésképtelen próbálkozások, és a végén az író mégis kénytelen erőszakhoz nyúlni. Ez egyfajta enyhén zavaró feszültséget kelt a regényben.
A másik zavaró tényező, hogy nagyon sokat próbál fogni, ezért a történet kissé széttagozódik. Még a végkifejlet közelében is pár oldal alatt ugrunk az időben évtizedeket,  miközben a főhős (és segítői) semmi kézzelfoghatót nem érnek el, ez pedig néha túl éles kontrasztot képez a cselekményes betétekkel, ahol hirtelen kommandós akciótörténetekre emlékeztető sebességgel pörögnel az események. De nem csak akcióban van kontraszt, hanem "felbontásban" is, a második világháború körüli (illetve az azt megelőző) időszak nagyon aprólékosan szerepel a regényben, de hasonlóan túl hosszan ábrázolja hősünket az első világháború frontján. (Persze biztos nem véletlen, hogy pont a két világháború kap ekkora szerepet, az író nyilván ki akarja emelni a borzalmakat, ráadásul hősünk is mindkét alkalommal komoly személyes veszteséget kénytelen elszenvedni.) Persze, ha egy kicsit megengedőbben nézem, akkor a ezt a hibat nem feltétlenül tartom hibának, inkább tudatos szerkesztési fogásnak. Ha David minden napját részletesen nyomon követnénk, százezer oldal se lenne elég, ráadásul hamar unalmassá válna. Így bőven kapunk egy történelmi áttekintést, ahova néha bekapcsolódunk pár nap, pár hét erejéig, kicsit mintha egy kő kacsázna a vizen.
A harmadik hiba talán nem ennyire zavaró, de mindenképp megjegyzendő, hogy a pirkadat kör a történet vége felé módszerváltásra kényszerül, részben a számbeli megfogyatkozásuk, de részben - szerintem - a főgonosz elpusztításának írói szándéka miatt. Nem írnék erről többet, de a végkifejlet környékén elég nyilvánvalóvá válnak az összefüggések, és azt kell mondjam, kicsit gyengécske (bár látványos) a megoldás, főleg közel kétezer oldal végigolvasása után.

Az első könyv vége felé nagyon megtetszett, hogy mennyire részletesen beleszövi a történelmet a mesébe, ezért elkezdtem pár szereplőt a wikipédián ellenőrizni. Bizony, rengeteg mellékszereplő teljesen valós személy de találtam egy érdekes hibát is. David élete során végig újságíróként dolgozik, így mindenhova van bejárása. Szinte megalapítása óta ír a Time magazinnak és jó barátságba keveredik az alapítókkal. Egyikük, aki meghal 1929-ben, még beszél Daviddel a halála előtt augusztusban. A probléma csak az, hogy az illető elvileg februárban meghalt, tehát itt van egy erős csúszás, amit nem értek. David simán vissza tudott volna érni fél évvel hamarabb is, nem történt semmi (történelmileg) fontos akkoriban japánban, ahol épp voltak. Persze lehet, hogy a wiki szócikke téved, ezt nem tudom, mindenesetre ezen felül nem találtam hibákat és érdekes volt párhuzamosan nyomonkövetni az eseményeket.

Nagyjából mindent leírtam, amit szerettem volna és spoilermentesen megtehettem, így zárszóként annyit mondanék, hogy aki egy kis laza kikapcsolódásra vágyik, ami hosszan tart, az bátran próbálkozzon be a könyvvel. Csak azt tartsa szem előtt, hogy amennyiben megtetszik neki a törétnet, a további kötetek legyenek mindig elérhetők. Nekem amennyire kellemes élmény volt az első három rész elolvasása, annyira nehezen ment a negyediké, egyszerűen teljesen kirázódtam a stílusból, az eseményekből, így az első 150-200 oldal nagyon nehezen ment le. A végére azért belejöttem és a befejezést már a régi fényében élveztem. Szerencsére az író az utolsó oldalakra is hagyott némi kellemes mosolyognivalót, mintegy kibővítve a regényt, így végül kellemes érzéssel tettem vissza a polcra az első három kötet mellé.

31 komment

Címkék: könyv évszázad ralf kör pirkadat isau összeesküvése tetralógia

A bejegyzés trackback címe:

https://ezismegvolt.blog.hu/api/trackback/id/tr97539898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azhát 2008.06.30. 08:22:34

"Az évszázadgyermek David Camden személyében születik meg 1900 január elsején"

Az évszázad ugyan 1901. január elsején kezdődött, de sebaj :) Úgy látszik már az Isten is behódol a tévedéseknek :)

Sütemény1975 2008.06.30. 08:41:27

elég nagy tévedés.
a XX. század
1900 január 1-től, 1999 december 31 ig tartptt.
maga az egész év már az új évszadhoz tartozik, nem a régihez...

seriakillaz 2008.06.30. 08:50:00

mindez csupan attol fugg, hogy 0-tol vagy 1-tol kezdtek a szamozast. amirol mintha azt hallottam volna, hogy 1-tol(a 0-t elkepzelni is nehez lenne...), tehat 1901-ig tol kezdodik.

szepi79 2008.06.30. 08:55:20

Süti: szerintem is te tudod rosszul, 1901 (jan1)-2000 (dec31)ig tartott a XX század. mivel nem a 0-tól, hanem egy 1-től kezdődik a számozás.

The Cookie Monster 2008.06.30. 08:59:11

Az első évszázad 1-100 között volt, a második 101-200 között, ... a XX. 1901-2000 között. A mostani század/ezredforduló még nem volt olyan rég; emlékezhetnél, hogy 2000. december 31-én tartottuk. (Az 1999. dec. 31. után nem századforduló, hanem a Y2k probléma jött.)

keddves 2008.06.30. 09:00:07

Ez akkora baromság.
Akkor kezdődik az évszázad, amikor az 18xx-ben lévő nyolcas átfordul kilencesbe. Ez megint egy új divat, hogy találjunk már ki valami mást.

Bee-Lah 2008.06.30. 09:09:46

Süti,
Nem. Az év olyan mint a pénz. :)
Mikor kell a 3. ezrest használnod ha 2000 vagy ha 2001 Ft-t kell fizetned?
Szóval a XX század 1901.01.01-2000.12.31 között volt

Azhát 2008.06.30. 09:10:04

" D-Fens 2008.06.30. 09:00:07
Ez akkora baromság.
Akkor kezdődik az évszázad, amikor az 18xx-ben lévő nyolcas átfordul kilencesbe. Ez megint egy új divat, hogy találjunk már ki valami mást. "

Igen, ez egy teljesen új dolog :)) Új divat :)

R.M.E. 2008.06.30. 09:11:57

1900-tól van a 20. század, mint ahogy 2000-től a 21. is.

Azhát 2008.06.30. 09:13:12

" R.M.E. 2008.06.30. 09:11:57
1900-tól van a 20. század, mint ahogy 2000-től a 21. is. "

Indoklás?

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.06.30. 09:15:28

a 0 nem sorszám, nem szakasz, hanem egy pont a -1. és az 1. szakasz között. ez az alap.

az első év az 1.
az első évtized tart az 1. év január 1-től 10. év december 31-ig.
az első évszázad (I. század) tart az 1. év január 1-től 100. év december 31-ig.
és így tovább.
vagyis a XX. század 1901 január 1-től tartott 2000. december 31-ig. (attól teljesen függetlenül, hogy a pápák is elrontották a számozást.)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.06.30. 09:16:50

D-Fens,
igen, ez valami új divat. úgy hívják "gondolkodás". ne dőlj be neki!

sheenard · http://mu.inomi.hu 2008.06.30. 09:20:49

Nem új divat :)

Az idővonal számozását 1-ben (vagy 1-gyel - ahogy tetszik) kezdték, nem 0-ban :) Ez logikus, ha belegondolsz.

tehát minden évszázad 1-gyel kezdődik, nem 0-val.

Azhát 2008.06.30. 09:23:44

"vagyis a XX. század 1901 január 1-től tartott 2000. december 31-ig. (attól teljesen függetlenül, hogy a pápák is elrontották a számozást.)"

valami rémlik, hogy a pápa (akkor még szaktekintély időszámítási ügyekben) ki is adott egy körlevelet, hogy jóvan, akkor ünnepeljük 1900-ban a 20. századot, ha annyira akarjátok, bár nem akkor kezdődik.

Egyébként az a gond, hogy a köznyelv szerint az 19-cel kezdődő évszámok = 1900-as évek (eddig jó:) és ez ugyanaz mint a 20. század. Holott ez már így nem igaz :)

Lehoczki Viktor 2008.06.30. 09:26:22

Általában az évszázadok ...1 január eggyel kezdődnek. De a 20. századot a pápa rendeletileg 1900 január elsejével megkezdettnek nyilvánította.

Greg36 2008.06.30. 09:28:11

Valójában az új divat az, hogy 00-val kezdik az új évszázadot, évezredet, és a XIX.-XX. század fordulóján találták ki, hogy milyen divatos és sikkes lenne 1899. XII. 31-én ünnepelni a századfordulót. Azóta nem lehet meggyőzni érvekkel a divatmajmokat, hogy tévednek :)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.06.30. 09:38:20

Köszöntöm kedves olvasóimat ebben a kissé offtopic vitában! :D
Érdekes, már-már filozófiai kérdés, hogy mikor kezdődik egy évtized, évszázad, vagy évezred. Az teljesen igaz, hogy ha me bevezetnék egy új időszámítást, akkor holnap úgy mondanám, hogy az új időszámítás első évében vagyunk, nem pedig, hogy a nulladikban. Viszont ilyen éles váltás időszámítás és időszámítás között nincsen, a 2008 évvel ezelőtti origót is csak (jóval) utólag határozták meg, tehát ott már beleférhet.
Viszont, ha az órát vesszük alapul, ott más a helyzet, hiszen nulla órától indulunk, ez az éjfél utáni első óra, és az már a mai naphoz tartozik.
Szóval szerintem ez sokkal inkább filozófiai, értelmezésbeli kérdés, mint matematikai...

fleto 2008.06.30. 09:42:59

Ez az évszázadváltásos móka már nagyon felejtős. 4368, ez a tuti. Jelenleg itt tartunk a Barátok Köztben. Ehhez viszonyítsatok és ne gyertek nekem pápai rendeletekkel.

Azhát 2008.06.30. 09:43:02

Igen, OFF, bocsi :)

De én sajnálatosnak tartom, hogy újfent a hibás verzió terjed el, valaki kitalálta, és az emberek meg büszkén kajolják, és követelik, hogy legyen így...
Kicsit mint a Leonardo/da Vinci-kérdés....

Attis 2008.06.30. 09:46:18

Szerintem meg a 0-s a forduló...
EB. foci:
Ha valaki a 0. perc 34. másodpercében rúg gólt, akkor az hányadik perc?
A 0.? NEM, az 1. :D

Azhát 2008.06.30. 09:49:53

"Ha valaki a 0. perc 34. másodpercében rúg gólt, akkor az hányadik perc?
A 0.? NEM, az 1. :D"

Éppen erről van szó. Hogy az az első. Az utolsó meg (vagyis a századik, hiszen egy évszázadban száz évnek kell lenni), akkor a 100. Ebből következik, hogy a következő évszázad első éve pedig a 101.

Olyan egyszerű ez...

Én 2008.06.30. 09:56:49

Ha van egy doboz bonbonunk, amiben 1000 db van, és minden évben megeszünk egyet, nyilván az elsővel kezdjük, és nem a nulladikkal, és akkor kezdjük meg a második 1000-es csomagot, ha már az elsőből az 1000.-et is megettük. Tehát a következő doboz az 1001.-kel fog kezdődni.

vampierre · http://igyelunk.blog.hu 2008.06.30. 09:58:32

Ezért a bináris vitáért érdemes volt megírni a posztot.. :S

Én 2008.06.30. 10:00:39

Ez nem bináris vita, hanem decimális.

prometheus_X 2008.06.30. 10:48:20

A Kr.u. 1 azt jelenti, eltelt 1 év Kr. után. Így "Kr.-kor" volt 0. Érthető ok miatt Kr.u 00:00:01-kor megkezdődöt az első év letöltése. Ettől viszont még ez a 0-ik év volt sorszám szerint, hiszen Kr.u. 1 csak Kr.u 365-ik nap után kezdődött. Magyarul az első eltelt év a 0-ik év volt :).

csavi · http://csavarhuzo.blog.hu 2008.06.30. 10:49:22

szerintem igazítsuk az időszámítást az én születésem napjához! :D

Hattory Hanzo 2008.06.30. 10:54:26

Nem bináris, banális.

Derekas 2008.06.30. 10:55:19

Ez most azért jött létre, hogy elolvassam a könyvet, vagy hogy kiderüljön, hogy mikortól lett XX. század?

Tegnap a döntő meccsen az m1-en azt mondta a tudósító, hogy a gólt a 34. percben lőtték, pedig a bal felső sarokban 32:xx volt, és alul középen pedig a 33. volt látható.

Szóval a könyv a téma, nem?

Hattory Hanzo 2008.06.30. 10:58:22

Ja, és hamár bináris:

A világon 10 féle ember van: aki érti a kettes számrendszert, és aki nem.

poblacsek 2008.06.30. 11:06:11

Szerintem a szamitastechnika tehet rola :). Ott letezik 0, mint sorszam, pl egy 100 elemu tablazat elso eleme a 0. indexen van, a 100. elem pedig a 99. indexen (nehany programnyelvben).
Ez egy _konvencio_, semmi tobb.

Ha logikusan nezzuk, azoknak van igazuk, akik a 0-t egy pontnak tartjak az elso es az i.e. elso ev kozott. Nem volt olyan, hogy i.sz. 0. januar 1, hanem i.sz. 1. januar 1. Persze ez is egy (utolag visszavezetett) konvencio. Mindenesetre ha ebbol indulunk ki, akkor a tizedik szazad es az ezredik ev 1000. dec 31-en ert veget.
Persze egy masik (logikus) konvencio az lehetne, hogy mikor kell leptetni a szamokat (ez a szamitastechnikaban elonyosebb), de nem ezt hasznaljuk az evek nyilvantartasaban.

A konyv viszont szabadon megvalaszthatja a datumot, leven hogy hivatkozhat a papara is, meg egyeb (sajat kontextusban alkalmazott) szellemi konvenciokra is ... ne mondjatok mar, hogy tudomanyos konyvkent kezeltek egy fantasyt :).

Neo 2008.10.09. 16:41:44

A Kr. u. X, vagyis anno domini, magyarul így hangzik: az Úr X. évében, vagyis elméletileg az időszámításunk 1-ben kezdődött. Tehát az Úr 2000-ik éve az évszázad, és az évezred utolsó éve, nem pedig a XXI. század első éve. Gondolj csak arra, hogy a gyereked születése utáni évben nem azt mondod, hogy a nulladik évében tart, hanem az elsőben. Egyébként meg teljesen felesleges a vita, mert Jézus amúgy sem december 24-én született, azt csak a Vatikán találta ki, hogy az emberek elfelejtsék a pogány ünnepeket.
süti beállítások módosítása